56 C# Görsel Programlama 56 MessageBox Sınıfı Kullanımı

Merhabalar. Bu anlatımımda sizlere C# da MessageBox sınıfından ve kullanımında bahsetmeye çalışacağım.
Öncelikle kısa şunu söyleyelim MessageBox kullanıcıya anlık mesaj verebilmek için kullanılan bir bölümdür.

Bir örnek oluşturalım ve adım adım parametreleri ile nasıl kullanıldığını görmeye çalışalım.

İlk başta mesaj göster butonunu kullanarak temel kullanımı ile bir mesaj verelim.



Programcının mesajı isimli buton için yazdığımız koda bakalım.


Görüldüğü gibi MessageBox sınıfına ait Show metodu ile istediğimiz mesajı kullanıcıya gösterebilmekteyiz. 

En temel kullanımda;

MessageBox.Show("İstenilen metin"); bu şekildedir.

Program içinde bize kolaylık sağlayacak bir ipucu vereyim sizlere. Kod ekranında mbox yazıp Tab tuşuna iki kere basarsak bizim için bu formatta kod oluşturulur.

Evet tuşa tıkladığımızda mesaj nasıl gözüküyor bir bakalım.


Görüldüğü gibi mesajımızı böylelikle verdik. Kullanıcı OK tuşuna basıp kaldığı yerden işlemlerine devam edebilecektir.

Devam edelim.

Bu metod birden fazla parametre alır onlardan biri açılan mesaj kutusunun neden açıldığını bildirmek için kullanıya bilgi vermek adına bir başlık ekleyebiliriz. 

Şimdi adımızı soyadımızı alalım ve sonucu göster butonuna tıklandığında mesaj kutusunun bize Kişisel Bilgiler diye açıldığını gösteren bir başlıkla açılmasını sağlayalım. Girdiğimiz ad soyadda bu mesaj kutuısunda verilsin.

Kodları görelim.




Evet bu şekilde değişkenler yolu ile de mesajımızı verebildiğimizi görmüş olduk. Açıklama bilgisini yazdırabilmek içinse vermek istediğimiz mesajdan sonra virgül konulur ve çift tırnak içine bilgi yazılır.

MessageBox.Show("Mesaj" , "Açıklama"); bu şekildedir.

Diğer parametremiz ise verilen mesaj kutusu üzerinde gösterilecek onay butonlarının gösterimi olacak. Onuda şöyle gerçekleştiriyoruz.

Açıklama parametresinden sonra yine virgül koyuyoruz ve MessageBoxButtons deyip noktaya bastığımızda görüldüğü gibi kullanabileceğimiz seçenekler açılacaktır istediğimiz birini seçebiliriz.


OK ve Cancel seçeneklerimiz olsuın istiyoruz. Şimdi nasıl göründüğüne bir bakalım.






Bir diğer parametremiz ise verdiğimiz mesaja göre bir ikon ile kullanıcının dikkatlerini çekebileceğimiz icon parametresidir. Pek çok buton seçeneği mevcuttur şimdi onu ekleyelim.

Button parametresinden sonra yine virgül koyuyoruz ve MessageBoxIcon deyip nokta dediğimizde görüldüğü gibi kullanabileceğimiz seçenekler açılacaktır istediğimiz birini seçebiliriz.



Biz normal bir bilgilendirme yaptığımız için Information'ı seçelim.


Şimdide nasıl göründüğüne bakalım.


Burada seçmiş olduğumuz Icon'a görede uyarı sesini verecektir program.

Diğer bir parametremiz ise messagebox üzerinde hangi butonun seçili olarak geleceğini belirlediğimiz MessageBoxDefaultButton parametresidir. Bu özelliği vermediğimizde standart olarak ilk buton seçili gelir. Ama bu parametre ile istediğimiz butonu seçili duruma getirebiliriz.




Gördüğünüz gibi Cancel butonunun mavi çerçeve ile seçilidir.


Bir sonraki parametremiz ise verilen bilgi mesajının messagebox içindeki konumu bunuda belirleyebilmekteyiz. İstersek sola dayalı istersek sağa dayalı ve diğer seçenekler. 

Onuda şu şekilde yapıyoruz.



Görüldüğü gibi sağa dayalı yazdırdık.

Çok önemli bir not ile devam edelim. Burada belirli bir sırası vardır parametrelerin ve bu sıra dışında yazılması halinde hata almanıza neden olacaktır. Gösterdiğim sıra ile yazmalısınız.

Aklımıza şöyle bir soru gelebilir. E ben OK desemde program kaldığı yerden devam ediyor Cancel desemde. Buradan aldığım bilgi ile istediğim işlemi yaptıramazmıyım? Yaptırabiliriz. Buradan nasıl bilgi alınır nasıl işlenir ona bakalım son olarak ve anlatımımın sonuna gelmiş olayım.

Bu tür kullanıcı ile iletişim sağladığımız dialog kurduğumuz nesnelerden bilgiyi DialogResult türünden bir değişken ile alabiliriz.

Programımıza iki tane daha bilgi alanı ekleyelim. Vize ve Final notlarını sorduğumuz iki bilgi alanı daha ekleyelim.

Şimdi şunu yapalım istiyorum. Kullanıcıdan vize ve final notlarını alıp bir ortalama hesaplayalım. Daha sonra ad soyad bilgisi ile ortalayı kullanıcıya gösterelim ve daha sonra bir soru yöneltelim başka bir hesaplama yapmak istiyor musunuz? OK ve Cancel tuşlarıımız bulunsun. Eğer OK tüşuna basarsa form ekranına geri dönsün yeni hesaplama için ve textboxları temizlesin. Ama Cancel derse de yeni bir mesaj kutusu açılsın orada da çıkmak istediğinizden emin  misiniz sorusunu soralım ve OK ve Cancel seçeneklerimiz olsun yine OK derse programı tamamen kapatalım Cancel derse de ana forma geri dönsün ve yine tüm textboxları temizlesin.


Kodlarımızı görelim.




DialogResult türünden bir değişken tanımladık ve messagebox ın başına bu tanımladığımız değişken ile eşittir koyarak basılan buton değerini bu değişkende tuttuk.

Daha sonra if else karar yapısı ile tutulan değerin ne olduğunu sorgulayarak işlemlerimizi yaptırdık.





Böylelikle bu anlatımımda sonuna gelmiş olayım bol resimli anlaşılır bir ders oldu diye düşünüyorum umarım faydalı olur iyi çalışmalar dilerim. Selametle.

Murat Bilginer



Yorumlar