22 Staj Defteri 1 Her Şeyden Birazı Hiçbir Şeyden Tamamı Olmayanlar


Merhabalar her şeyden birazı hiçbir şeyden tamamı olmayanlar. Selamımı yazı sonunda alırsanız sevinirim. Yani almak isterseniz artık.

Niçin bu kadar süre bekledim yazmaktan niye uzak kaldım önce bunu anlatayım sonra asıl mevzumuza giriş yapayım diye düşünüyorum.

Yazacak konu çok aslında ama ben şimdiye kadar bu alandaki yazılarımı hep, sadece dışardan gözleyen bir Endüstri Mühendisi adayı gözü ile yazmıştım. Bu dönemde staj yapacağım ve bir Endüstri Mühendisini firma içinde izleme, bununla birlikte bir Endüstri Mühendisi gibi düşünebilme fırsatım olacağını düşündüğüm için bundan sonra yazacağım yazıları bunu yaşadıktan sonra yazma gereksinimi hissettim.

Mesela geçen yazılarımdan hatırlarsınız bir işçi istediğim işi o şekilde yapmasın çoktan işine son vermiştim sözü bu kadar kolay mıydı? En azından bunları gözlemleyebilmek ve belki daha objektif bir bakış açısı ile olaya yaklaşabilme belki daha gerçekçi yazılar yazabilme adına böyle bir yol izledim deyip gecikmemin özrünü de dilemiş olayım.


Stajını yapmış ya da iş hayatında zaten çalışan ve yazılarımı okuyan Endüstri Mühendislerine naçizane bende bunları yaşadım demek için, benden yaşça küçük olan ve henüz staj yapmamış ve nasıl olduğunu gerçekten merak eden arkadaşlar içinde biraz fikir vermesi açısından birkaç yazıdan oluşacak bu yazı dizime başlıyorum.

Bir işçi için iş parçası, bu iş parçasını işleyebileceği makine ne denli kıymetli ise, bir mühendis içinde özellikle bir Endüstri Mühendisi için, bazen biçilen değerleri ağzımızı uçuklatan güç demek olan kuvvet demek olan şu anda yaşadığımız dünya konjoktüründe aslında her şey demek olan ve uğruna siber saldırıların savaşların çıktığı işlenmiş bilgiler topluluğu, veri de o demek.

Verinin ne demek olduğunu küçük bir örnekle somut hale getirelim isterseniz. Sizce Mark WhatsApp’ı niçin 19 milyar dolar gibi ağız uçuklatan bir değere satın aldı ki? Kendisi yazamaz mıydı WhatsApp benzeri bir programı ki vardı da zaten buna benzer bir mesajlaşma programı Messenger.

Mark aslında 19 milyar doları programa değil milyonlarca kişinin konuşma verilerini elinde tutan şirketin veri tabanına verdi. Bunu yaparken amacı neydi? Size bir sürü sebep sayabilirim aslında, kaybetmekte olduğu kullanıcıları WhatsApp ile geri getirme yeniden itibar kazanma, ya da WhatsApp’ın kısa sürede 450 milyon kullanıcıya ulaşması Mark’ın gözünü korkuttu belki de. Ama benim ilgilendiğim en önemli sebebi şuydu, Mark pazardaki paydan daha fazla almak ve gelirini artırmak istedi. Bunu da 450 milyon kişinin mesajlarını belirli algoritmalarla filtreden geçirip elde ettiği yeni veriler doğrultusunda da kişiye özel reklamları Facebook sayfasında kullanıcılara sunmaktı. Kişiye özel reklamlar artık günümüz ticaretinin vazgeçilmezi olma noktasına doğru gitmekte. Tabi ayrıca bu verilerin nerelere gittiğini hangi istihbari şirketlere paylaşıldığı konusunu ve İllüminatilik kısmını karıştırmıyorum. Bu yazının konusu değil :D Mark bana göre sadece verinin gücüne vermişti 19 milyar doları.

Staj yaptığım fabrikada gördüğüm en önemli şey bir Endüstri Mühendisinin olaylara bakış açısını, müdahale şeklini belirleyen adeta firma içinde girdiği toplantıdan, çalışan kişilerle ettiği muhabbete hatta daha ileri gideyim attığı adıma kadar kolu kanadı olan tek şeyin elde edilmiş veriler olduğunu gördüm.

Bence fark etmemiz ve bilmemiz gereken en önemli şeyin bir Endüstri Mühendisi adayı olarak elde edilmiş verinin bizim için her şey demek olduğudur. Bana göre bir Endüstri Mühendisinin de bunca veriyi bıkmadan usanmadan elde edebilme ve bu verilerle çalışabilme sabrı ve becerisinin olması gerektiğidir.

Adım adım sorularla gidelim isterseniz. Hani hep cevabını kendi içimizde de aradığımız ve dışardan sürekli olarak gelen, hele ki birinci sınıfa yeni başlayan kardeşlerimizin baş belası bir soru ile devam edeyim. Kim bu Endüstri Mühendisleri? Ne yapar henüz halk tabanına kendini anlatamayan bu insanlar?

Halk tabanına kendimizi anlatamadığımız doğrudur. Çünkü hala eş dost ziyaretinde hala, teyze, dayı, amca hepsinin bizlere sorduğu ortak bir soru var.

-Ne olacaksın şimdi sen büyüyünce? Ya da yeğenim sen hangi bölümü okuyordun?

-Endüstri Mühendisi olacağım amca.

-Endüstri Mühendisi ne ki? Ne iş yapacağını söyle sen bana. İş imkânı ne durumda, devlette atanmak için 90 KPSS gerekiyorsa demek ki çokta önü açık önemli bir meslek değil algısını bir türlü yıkamadığımız doğrudur.

Çok yakın zamanda bu algıyı niye yıkamadığımızı da ayan beyan görme fırsatım oldu.

Severek izlediğim bir dizide biraz ironi amaçlı biraz komedi ve içinde bilgisizlik ve dalga geçme ögelerinin barındığı bölümümüzle ilgili bir sahne yayınlandı.

Bu sahneyi izlediğimde açıkçası gülmedim. Çünkü saçmaydı. Ben bir Endüstri Mühendisi adayı olarak kendimi hiçbir zaman öyle görmedim açıkçası görenleri de yadırgadığımda doğrudur. Ne diyordu “her şeyden biraz ama hiçbir şeyden tam değil Endüstri Mühendisliği gibi düşün ya.”

Bir anda, kendisi ile dalga geçilen bir bölüm Endüstri Mühendislerinin kendileri tarafından sosyal ağlarda paylaşım rekorları kırdı buna gülen ve çok sayıda beğenen belki Endüstri Mühendisi belki Endüstri Mühendisi adayı pek çok insan gördüm. O an açıkçası anladım, bölümün kendi sahipleri içinde algının kendisi, her şeyden biraz hiçbir şeyden tam değil şeklindeymiş. Bölümün sahipleri içinde algının böyle olduğu yerde halkın algısı bundan daha ileri olamazdı.

Size gördüğüm bir gerçeği söyleyeyim Endüstri Mühendisleri gerçekten de üretimden yönetime pek çok şeyi bilmek zorundalar ve bu bildiklerini de tam bilmek zorundalar. Öyle her şeyden birazı olan hiç bir şeyden tamamı olmayan bir Endüstri Mühendisinin ise köklü bir firmada iş bulması hayalcilikten öteye geçmeyecektir. Toplam 300 kişinin çalıştığı bir firmada stajımı yaptım burada öyle her şeyden birazı olan hiçbir şeyden tamamımı olmayan bir adam göremedim.

Ben sizlere küçük bir sır vereyim ve sorumuzun da cevabı olmuş olsun. Kim bu Endüstri Mühendisleri diye sorarlarsa Her şeyden birazı kesin olan ama bunun yanında pek çok şeyde de de tas tamamı olan adamlarız kadınlarız diyebiliriz diye düşünüyorum. Zaten öylede bir bölüm okuyoruz ya da bölümün meslektaşlarıyız.

Her şeyden birazı hiçbir şeyden tamamı olmayanlar ise Endüstri Mühendisliği için bunu tanımı yapanlardır nokta.

Stajdan edindiğim bilgiler ışığında yazılarım devam edecektir şimdilik bu kadar diyorum.

Son söz ilk selamımı almayan dostlara ithafen;

Merhabalar her şeyden birazı ama pek çok şeyden tas tamamı olan dostlar.

Selametle . . .

Murat Bilginer











Yorumlar