13 Haziran 2014 Cuma

21 Mühendis Olacağız Ama!!!

Merhabalar. Bu yazım köşem için bir yazımı olmalı yoksa bir konu anlatımı şeklinde mi olmalı bir türlü karar veremedim. Biraz ortaya karışık bir şey olacak sanırsam.

Mühendis adaylarının hemen hemen hepsinin mutlaka bir sınavı için bile olsa bilmesi bulundurması gereken bir nesnesi vardır. 

Nedir o? 

Fonksiyonel bir hesap makinesi.

En son Kalite Kontrol final sınavından sonra farkettim ki 3 yıldır mühendislik okuyorum 1 yıl sonra mezun olunca mühendis olacağım diyorum ama daha bir ton özelliği bulunan fonksiyonel bir hesap makinesini bile kullanmayı bilmiyorum. 

Mühendisin biri gelip sorsa biliyor musunuz bu makineyi diye bilmiyorum cevabı gerçekten utanç verici. 3 yıldır okumuşun boşuna okumuşun dese yeri.

Bende hem sorarlarsa diye, hem de mühendislik şanına yakıştıramadığım için fonksiyonel bu makinenin fonksiyonlarını öğrenmeye karar verdim. Ve öğrendim de. Şimdi de sizlerle de paylaşmak istiyorum.


Tabi ufak hikayesinden de bahsetmeliyim.

Kalite Kontrol dersi alan arkadaşlar bilirler almayanlarda yakın gelecekte öğrenirler. Kalite Kontrol Grafikleri oluşturma diye istatistiksel işlemleri bol olan bir konusu var.
Sınavda da 15 örneklem almış hocamız ve her örneklem içinde 10 tane değer var. Ve bizden standart sapmaya göre bir Kontrol Grafiği oluşturup olayın kontrol altında olup olmadığını araştırmamızı istiyor.

Birde sayılar 0.5, 1.5 gibi buçuklu sayılar, standart sapma hesaplamayı bilen arkadaşımın vay anam vay dediğini duyar gibiyim. 

Standart sapma nasıl hesaplanır? 

Önce örneklem ortalaması bulunur. Sonra örneklem ortalamasından örneklem içindeki her değer çıkarılıp karesi alınır oluşan tüm değerler toplanır ve (örneklem veri sayısı-1) değerine bölünür ve bu değerin bir de karekökü alınır.

15 tane örneklem için bu işlem inanın, o hesap makinesini kullanmayı bilmediğimden 45 dk sürdü ve 11. yi bulurken sıkıldım ve orda bıraktım sınavı. İşte böyle bir sınavdan sonrada kafama dank etti ve öğrenmeliyim dedim. 

Şimdi sizlere fonksiyonel bir hesap makinesinde standart sapma, varyans, ortalama nasıl hesaplanır onu göstermeye çalışacağım.

Çok ekstra bir olay olmadıysa kırtasiyeler aşağıda gördüğümüz hesap makinesini satıyor ve öğrencilerinde %90 nında bu hesap makinesi vardır sanırsam.

CASIO fx-82MS




İstatistiksel hesaplamalar için en önemli olayımız hafızayı silme. Eğer hafızayı silmez isek hiçbir zaman doğru cevabı bulamayız.

Peki bunu nasıl yapacağız?

Shift+Mode+3+= tuşlarına sırası ile bastığımızda hafızayı sıfırlamış olacağız. (Shift ile beraber MODE tuşuna bastığımız için CLR özelliği devreye girecektir.


Bu adımdan sonra makinemizi kapatıp açıyoruz.

Makinemizi açtıktan sonra istatistiksel bir işlem yapacağımız için istatistik moduna almalıyız. Bunu da şöyle gerçekleştireceğiz.

MODE+2 tuşuna basarak istatistik moduna geçiyoruz.

Buradan sonra elimizdeki örneklem değerlerini sırası ile girip M+ tuşuna basacağız.

Mesela elimizde değerleri sırası ile 1 2 3 4 5 olan bir örneklem olsun.

Şunu yapacağız 1 M+ 2 M+ 3 M+ .... tamamını bu şekilde giriyoruz.


Artık sırada bu girilen veriler için hangi istatistiksel değeri  bulacağız buna geldi sıra.

Shift+2 tuşuna basıp işlem yapacağımız menüye ulaşıyoruz.



Burada 

1 tuşu girilen değerlerin ortalamasını bulur. (Shift+2+1)

2 tuşu girilen değerlerin standart sapmasını bulur.(Shift+2+2)

3 ise örneklem standart sapması içindir. (Shift+2+3)

Varyans ı hesaplamak için bulduğumuz standart sapmanın karesini alabiliriz.

İstatistik hesapları için makinemizin fonksiyonları böyleydi. Umarım yararlı bir yazı olmuştur. Saygılarımla.


Murat Bilginer











Hiç yorum yok:

Yorum Gönder