31 Aralık 2013 Salı

Matlab Programlama 1 Matlab' a Giriş

Merhabalar herkese yepyeni bir serüvene hoş geldiniz diyerek başlamak istiyorum yazıma. Matlab programlamayı geçen yıl okulda ders olarak görmüş ve 11 tane soru çözümü ve 2 konu anlatımı geçen yıl yapmıştım. 

Arkadaşlardan da çok istek gelince Matlab derslerini sıfırdan anlatma gereksinimi oluştu. Öncelikle bu yolda destek veren arkadaşlarıma teşekkür ederek işe başlamalıyım sanırsam. Söyledikleri güzel cümleler biraz işe motive olmamı sağladı diye bilirim.

Bu yazım aslında biraz Matlab hakkında bir önsöz niteliğinde olacak. Çünkü ben çalıştığım programlama dillerinin tarihini geliştirilme nedenleri kimin geliştirdiğini hangi alanlarda kullanıldığını merak ederim. Bunları bileyim ki bu programla ne gibi hayallerimi gerçekleştirebileceğimi göreyim isterim. O yüzden ilk yazım biraz tanıtım niteliğinde olacak.

Bölümümün de gerektirdiği üzere biliyorum ki günümüz dünyasında bir sistem için tasarım, analiz ve sentez işlemleri büyük önem taşır. Bunları yapamayan sistemler kendini sektörün dışında bulmaya mahkumdur desem abartmış olmam herhalde. Günümüze kadar tarihe bakıldığında bu işlemler hep yapıla gelmiştir.

Günümüzde ise hayatımıza bilgisayar sistemlerinin girmesi ile iş farklı bir boyut kazandı diyebiliriz. 

Konuyu alıp Matlab'a bağlıyorum şimdi. 


Sistem analizi, tasarımı ve sentezi belkide işe yarar diğer işler için Matlab(Matrix Laboratory) ilk olarak 1985 yılında C.B Moler tarafından geliştirilmiş bir etkileşimli bir paket programlama dilidir. 

İlk sürümleri FORTRAN programlama dili geliştirilen program, 2000 yılından sonra C ile yazılmaya devam edilmiştir. 

Matlab, mühendislik alanında matematiksel hesaplamalar, veri çözümleri, grafik işlemleri gibi alanlarda kullanılabilecek bir program olmasının yanında özel amaçlı modüler paketlere de sahiptir.

Tabi bunların yanı sıra zannediyorum ben sizlere bilgim olmadığı için anlatamayacağım ama bir de Sımulink yani etkileşimli benzetim programları da hazırlayabilmekteyiz Matlab ile.

Bu kadar ön bilgi yeter diyorsanız son olarak ta sizlere Matlab ortamını tanıtıp bu anlatımımızı sonlandıralım.


Matlab ekranına genel bakışımız bu şekilde. 

Sağdaki, soldaki ve ortadaki pencerelere göz atalım ve ne işe yaradıklarıı görelim. 

Sağ sünnet ;) Sağ taraftaki WorkSpace ile başlayalım. 



Yazdığımız programlar için tanımladığımız tüm değişkenleri ve değerleri tutan yer çalışma alanı penceresidir.

Bu alan program çalışma anında oluşabilecek mantıksal hataları çok çabuk görme ve giderme adına bize fayda sağlayan bir penceredir.

Bu alanların daha sonraki özelliklerine ileri ki anlatımlarda yeri geldikçe daha detaylı anlatacağım.

2. alanımız Command Window penceresi.



Bu alan Matlab programcısının matlab ile en fazla etkileşim halinde olduğu alandır. Bu alan kod yazmaya hazır halde olduğunu bize >> işaretleri ile gösterir.

Komut penceresi gerektiğinde bir hesap makinesi gibi kullanılabildiği gibi gerekirse kodların değişkenlerin yazıldığı bir alan olarak ta kullanılabilmektedir. 

Daha farklı programlama dilleri ile etkileşim halinde olan arkadaşlar bilirler buraya Console ekranı gözü ile bakabiliriz bir nevi program çıktılarını gördüğümüz alandır. Ama Console dan farkımız burası kod yazma ve geliştirme alanı olarak da kullanılmaktadır. 

Buradaki kod yazma işlemleri sırasındaki değişik özelliklerimizi ve Command Window a ait diğer özellikleri daha detaylı anlatacağım.

3. alanımız ise Current Folder penceresi.



Burası yazmış olduğumuz programların listelendiği bir alandır. İstediğimizde yazmış olduğumuz diğer programlara bu pencere sayesinde ulaşabilir. 

Komut penceresinde çıktısını görebiliriz. 

Matlab'in bir özelliği kendisi içinde tanımlanmamış alt klasör içine kaydedilmiş programları çalıştırmaz. Böyle bir durumda zaten bize bir uyarı penceresi getirir ve dosyanın kaydedilmek istendiği dizinin Matlab'a ekli olmadığını bu yolu eklememiz gerektiğini bildirir. 

Bu uyarı ekranı gelmeden Current Folder alanından biz gerekli dizinin yolunu istediğimiz zaman değiştirebilmekteyiz. Buda böyleydi diyelim ve diğer penceremize geçelim.

Son olarak da Command History penceresi.


Bu bölüm ise çalışma anınında tarihi ile birlikte Command Window ekranında gerçekleştirdiğimiz her adımı kayıt eder. Zaten adından da anlaşılacağı gibi komut geçmişi. Bu alan üzerinde kaydedilmiş bir komuta çift tıklanarak tekrar Command Window ekranında kullanımı sağlanabilir.

Böylelikle temel hatları ile Matlab ekranını tanımış olduk. Bunda sonraki derslerimizde adım adım ilerlemeye çalışacağız umuyorum ki GUI de çalışma yapabilecek seviyeye kadar geleceğiz ve GUI de prorgamlar geliştireceğiz. 

Benden şimdilik bu kadar. Çalışan herkese kolaylıklar dilerim. Vesselam.

Murat Bilginer

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder